Nyhetsbrev #1 2014
Välkommen till årets första nummer av UEForum!
Medan hela naturen kryper ut i ljuset förbereder vi oss för en spännande vårsäsong med många nya utställningar och evenemang. På Museernas vårmöte i Umeå 8-10 april ordnar vi ett seminarium om utställningsmediet och berättandet och så ska vi för fjärde gången dela ut vårt särskilda guldpris. Hoppas vi ses där – eller åtminstone här!
En synnerligen god vår
önskar redaktionen
SYNPUNKTENSÅ SLIPPER DU GÅ PÅ MUSEUM |
REPORTAGE | ||
ONDA MEN LÄRORIKA TING |
FOTO: MIKAEL LAMMGÅRD |
FOTO: ANNELI KARLSSON MYCKET MER ÄN BARA VASA |
FOTO: JEAN-BABTISTE BERANGER ALLA TIDERS TENSTA |
FOTO: ERIC LAFFORGUE DEN BEGÄRLIGA MODERNITETEN |
FOTO: KARL ZETTERSTRÖM NY BLICK PÅ DET GAMLA KINA |
LITTERATURPLUNDRINGSTÅG I VÅR TID |
ESSÄVID UTSTÄLLNINGENS YTTERSTA GRÄNS |
Pias pressgrannar
SINNLIGT OCH OSINNLIGT PÅ MUSEET
För femtio år sedan var en utställning på ett natur- eller kulturhistoriskt museum liktydig med gamla ting som låg instängda och oåtkomliga bakom glas, i bästa fall med god belysning och en upplysande text på en etikett intill. Sedan dess har utvecklingen gått åt två olika håll. Många utställningar har blivit mer fysiskt sinnliga medan andra blivit mer teknifierade och datoriserade.
Det är förstås bra att utställningsmediet utvecklas men man kan också känna en viss oro. Ett museum kan omöjligt konkurrera med andra och långt mäktigare aktörer inom upplevelseindustrin, varken med nöjesfält eller med dataspel. Den som i en utställning försöker återskapa det förflutnas dofter och smaker är också ute på djupt vatten, något som Johannes Soldal påpekade i en bloggserie i Upsala Nya Tidning härförleden. Han diskuterade där insiktsfullt frågan om utställningars sinnliga kvaliteter, ur flera olika aspekter. Läs hans tre inlägg här:
”Rätten att röra”
”Att återskapa det förflutna”
”Upplevelser och museipedagogik”