HEM  ARKIV  ESSÄER  FORUM  KONTAKT  LITTERATUR  RECENSIONER  REPORTAGE  SYNPUNKTEN  VÄRLDEN

 

Nyhetsbrev #4 2012


Välkommen tillbaka!

Efter sommarens vila vässar vi åter tangentklorna och ger oss i kast med utställningarnas innehåll och form. I det här första höstnumret tillåter vi oss dock att bli en smula nostalgiska: Ronny Ambjörnsson har återvänt till sin barndoms Göteborg, Kristoffer Soldal for hem till Örebro, Marit Jonsson gjorde ett återbesök i Rättvik och Pia Cederholm snubblade över ett tantmuseum i Hälsingland. Vi spanar också framåt mot kulturhuvudstadsåret 2013 i Marseille och diskuterar både utställningskritik och biståndspolitik. Och så gör vi en djupdykning i Östersjön.

Mycket nöje! önskar redaktionen


SYNPUNKTEN

FOTO: PIA CEDERHOLM

FRÅN VASA TILL MARS

Sveriges största föremålsmagasin är helt okatalogiserat och utspritt över havsbottnen. Vem tar ansvar för att vrakfynden blir kunskapstäta utställningar i framtiden?

undrar Pia Cederholm.


RECENSIONER

FOTO: KRISTOFFER SOLDAL

BONDELIV PÅ SISTA VERSEN

Efter tio år ska basutställningen om Närkes bönders historia, Gudar och GPS, plockas ner för att ge plats för något nytt. Kristoffer Soldal besöker Örebro läns museum och funderar på åldrande basutställningars brister och förtjänster.

FOTO: PIA CEDEHOLM

EN TANT FÖR ALLA TIDER

Trodde du att tanter var präktiga och tråkiga? På tantmuseet i Hovra i Hälsingland finns ting som tänjer på tantbegreppet genom att lyfta fram tantens lekfulla, humoristiska och sensuella sidor.


LITTERATUR

FLYKTIGT LÄRANDE FÅNGAS PÅ MUSEET

I samband med att Göteborgs stadsmuseum firat 150-årsjubileum har man utkommit med boken Att fånga det flyktiga. Under läsningen av den erinrade sig Ronny Ambjörnsson hur han påverkades av barndomens museibesök. Han inser också vilken pedagogisk potential museimiljön bär på.



VÄRLDEN

FOTO: LISA RICCIOTTI

MEDELHAVETS NYA ADRESS

Under tusentals år har Medelhavet förenat kuster och kulturer. Kontakterna över havet har trotsat språkliga, politiska och religiösa gränser. Nu ska Medelhavskulturerna få ett eget museum, MuCEM som uppförs i Marseilles hamn och öppnar för publik under 2013 när Marseille är Europas kulturhuvudstad.

Margareta Alin Hegelund har gjort ett besök på en spektakulär byggarbetsplats.


FORUM

ATT TA FRÅN DE FATTIGA

Ett kulturpolitiskt beslut hotar att rasera en unik och sällsynt framgångsrik organisation, skriver Peter Johansson apropå det globala museinätverket SAMP. Det handlar om små pengar med stor potential att förändra människors tillvaro. Därför är det skandalöst att dra in biståndet till SAMP.



REPORTAGE

ÅTER TILL RÄTTVIK

I tidens dans kring ytlighetens guldkalv kan ett kulturhus markera närvaron av tanke, känsla och mänsklighet.

En affisch med Stina Wollters målning Återkomsten fick Marit Jonsson att återvända till Rättvik och upptäcka ett levande kulturhus som gör skäl för namnet.

 

FOTO: STEWEN QUIGLEY


ESSÄ

VAD UTSTÄLLNINGAR BEHÖVER

Inom alla kulturområden är recensionsverksamheten väletablerad – utom när det gäller utställningar på natur- och kulturhistoriska museer. Men det är just det seriösa, professionella samtalet som krävs om utställningsformen ska kunna utvecklas. Hege Børrud Huseby drar en lans för utställningskritiken.



Pias pressgrannar

INGEN RÖK UTAN MUSEUM
Den 25 juni i år skrev tre politiker en artikel på DN Debatt där de ifrågasatte Tobaksmuseets verksamhet. Rubriken var "Tobaksmuseet på Skansen förtiger 400 000 rökares död" och argumenten handlar om värderingar: Är det rimligt att visa trivsamma utställningar om ett kulturhistoriskt fenomen när samma fenomen fortsätter att hota människors liv och hälsa? Och när huvudsponsorn är Sveriges största tobaksbolag, Swedish Match?

Snusromantik, cigarettnostalgi och synnerligen ohälsosam marknadsföring, menar de tre artikelförfattarna Anne Marie Brodén, Susanna Haby och Henrik Ripa, alla tre moderater. Enligt dem kanske museet bryter mot tobakslagen som inte tillåter att tobaksbolag sponsrar verksamhet där allmänheten har tillträde – som ett museum. Bland programpunkterna på museet hittar man sådant som snus-, cigarr- och whiskyprovning. Är det moraliskt försvarbart? Nej, det tycker inte de tre politikerna som hävdar att Tobaksmuseet försöker "bevara bilden av tobaksbruket som ett angenämt, kulturellt och socialt accepterat beteende. Precis som stämningen är på Tobaksmuseet."

Vi på UEForum är alltid intresserade av etiska frågor kring museernas ansvar, utställningarnas egentliga ärenden och integriteten gentemot kommersiella intressen. Har du synpunkter på detta är du välkommen att höra av dig till pia@ueforum.se