Nyhetsbrev #2 2013
Välkomna till ett innehållsrikt nytt nummer! Vi ser just nu fram emot museernas vårmöte i Stockholm 15-17 maj, då vi dels delar ut UEForums guldpris för tredje gången, dels för allra första gången anordnar ett eget seminarium. Ämne? Utställningskritik, förstås!
Väl mött på vårmötet eller helt enkelt … här och nu!
Redaktionen
SYNPUNKTEN
|
FRÅN CROYDON TILL KARLSTAD
Ulla Arnell såg den först på Museum of Croydon i London, den väldiga utställningen 1001 Inventions om den muslimska världens tekniska landvinningar under perioden 600-1600.
Nu landar en utbyggd version av samma sinnesvidgande utställning snart på svensk mark – i Värmland. |
RECENSIONER
FOTO: PIA CEDERHOLM
ALDRIG MÄTT PÅ MEDELTID
I Visby satsar man på medeltiden med flera nya basutställningar i Gotlands fornsal. Museet har här god hjälp av öns dramatiska historia som lämnat rikliga mängder med fynd.
Pia Cederholm tog Gotlandsfärjan till medeltiden. |
BILD: TORSTEN BILLMAN
FRÅN HAVENS DJUP
På Sjöfartsmuseet Akvariet i Göteborg pågår en utställning om Torsten Billman, den världsomseglande sjömannen som blev konstnär med starkt patos för världens utsatta.
Kristoffer Soldal imponerades av iscensättningen. |
FOTO: HANS GEDDA (beskuren)
INBUNDEN TRANSTRÖMER
Nobelmuseet i Stockholm gör varje år en utställning med bokbinderikonst kopplad till pristagaren i litteratur. När det 2011 blev en svensk, Tomas Tranströmer, började museet planera en mer omfattande utställning.
Jane Karlsson blev mest förtjust i öarna av mossa på golvet. |
VÄRLDEN
DEN NYA VÄRLDENS NATURHISTORIA
Ewa Bergdahl från Naturhistoriska riksmuseet reste till den amerikanska östkusten och kom hem med en hel hop intressanta iakttagelser från två stora naturhistoriska museer over there. Hon jämför allt från samlingarnas innehåll, personalens hjälpsamhet och textskyltarnas svårighetsgrad till restaurangernas utbud och stolarnas bekvämlighet. | |
FOTO: EWA BERGDAHL |
|
UR MINNETS TOMRUM ”Känslor är centrala delar av upplevelser i museer. De gör att besökare kan förstå, tolka och knyta an till det som visas i utställningarna. I de två rummen Memory Void och Holocaust Tower finns dock inga utställningar. Vilket slags utrymmen utgör de då?” Märit Simonsson reflekterar över rumsutformningen på Jüdisches Museum i Berlin. | |
FOTO: JENS ZIEHE, JÜDISCHES MUSEUM BERLIN |
|
CLARAS LONDONBREV NR 2 Hur kan man få vuxna museibesökare att på allvar börja undersöka föremålen? Vad sysslar en svensk utställningsproducent egentligen med på Wellcome Collection i London? Och var är besökstrycket som högst på de brittiska museerna just nu? Svaren finns i Clara Åhlviks senaste reserapport från London. | |
FOTO: WELLCOME COLLECTION |
BILD: HDK
REPORTAGE
KRITISKA UTSTÄLLNINGSSTUDIER
Till hösten startar Riksutställningar i samarbete med Göteborgs universitet en ny utbildning, Critical Exhibition Studies. Det är en 15-poängskurs som ska ges på halvfart och halvdistans, med möjlighet för både nya och mer erfarna utställningsmakare att mötas kring undersökande projekt. Pia Cederholm har intervjuat Riksutställningars Mathias Strömer om framtidsplanerna. |
LITTERATUR
FORSKNING, SJÖMÄN OCH SMARTPHONES
Tack vare den norska tidskriften Museumsnytt och den danska motsvarigheten Danske Museer kan vi i Sverige hålla oss uppdaterade om vad som är på gång i den skandinaviska museivärlden. Ingrid Miljand har fördjupat sig i de senaste numren. |
ESSÄ
INGET TING ÄR HELT OSKYLDIGT
I vår serie om ting och tolkning gör nu Magnus Berg och Staffan Lundén ett ambitiöst inlägg. De har utgått från 1700-talsutställningen på Göteborgs stadsmuseum och grävt sig bakåt och neråt tills de kartlagt sådant som organisation, personal, magasin, lokaler, idéer och förstås – föremål. Som visar sig kapabla att påverka utställningens estetik och pedagogik. |
Pias pressgrannar
ETT CENTRUM GÖR INGET MUSEUM
Under flera år har diskussionen om ett nytt, statligt designmuseum böljat av och an. Men i vår har kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth satt ner foten: ”Vi har aldrig sagt att det ska bli något designmuseum. Ett rent designmuseum har vi heller aldrig trott på. Det är också en kostnadsfråga. Vi är redan nu ett museitätt land. Vi ser inte något behov av nya statliga museer.” Det berättade hon för Andreas Nordström (DN 28/2 2013). Notera den retoriska glidningen ”kostnadsfråga” – ”museitätt” – ”inte något behov”!
I stället ska designutställningar i framtiden samsas med arkitektur när Arkitekturmuseet byter namn till Statens centrum för arkitektur och design. Hur kommer det att påverka verksamheten? Om man får tro Bo Madestrand (DN 4/4 2013) har det förestående namnbytet redan börjat bryta ner kvaliteten. Han har besökt Arkitekturmuseets utställning Risk center och kallar den ett misslyckande. ”Förnumstiga råd på Bolibompanivå” lyder rubriken på hans notis. Hans slutsats blir att ”ett museum är en hederstitel, ett centrum en till intet förpliktande term som mest associeras med konsumtion. Där kan man tala om riskbeteende.”