HEM | ARKIV | ESSÄER | FORUM | KONTAKT | LITTERATUR | RECENSIONER | REPORTAGE | SYNPUNKTEN | VÄRLDEN |
#3 JUNI 2016 | ||||
VISST KAN NORRBOTTEN SJÄLVDet här kanske är svaret på frågan om det går att skapa utställningar med barnens bästa i främsta rummet. Det är också berättelsen om varför ingen någonsin är för liten för delaktighet och inflytande. En stolt projektledare, Ida Renlund, skriver för UEForum om skapandet av utställningen Kan själv! – Kulturhistoriska möten.
Det hela började hösten 2013. Jag och två kollegor från Norrbottens museum inspirerades av Västarvet, förvaltning för natur- och kulturarv inom Västra Götalandsregionen, som i sitt utställningsarbete tagit fram en arbetsmetod och ett förhållningssätt med delaktighet och inflytande i fokus och våra allra yngsta medborgare, barn 0-2 år, som målgrupp. Barnkonventionens fyra grundprinciper utgjorde metodens hörnstenar:
● Barnets rätt att inte diskrimineras.
I Västra Götaland kallades metoden för ”Kan själv!”. Vi visste direkt att vi ville göra någonting liknande. Vi ville använda våra olika kulturer i Norrbotten som tema, det hade vi klart för oss. Vi ville arbeta för, men framför allt tillsammans med barn i åldrarna 0-2, även det visste vi. Vad vi inte visste var hur vi skulle gå tillväga. Frågan vi ställde oss var: Hur gör vi en bra utställningsupplevelse för de allra yngsta?
Till vänster det taktila skåpet i lucksängen. Till höger en mobil med prismor och renklövar.
Förstudie med barnen i fokus
● Hur förhåller sig barnen till olika föremål vad gäller material, färg, mönster, form, tyngd, struktur?
Till vänster den romska vagnen. Till höger den samiska kåtan med barnröster på samiska, meänkieli, finska och svenska.
Tillsammans med Norrbottens museums föremålsantikvarie valde vi ut olika typer av föremål från samlingarna som hade koppling till våra olika kulturer i Norrbotten: samisk, tornedalsk, svensk och romsk. Vi införskaffade sedan liknande rekvisitaföremål som vi placerade i fem grupper. Vi besökte varje förskola vid flera tillfällen och presenterade en föremålsgrupp per besök genom att lägga ut föremålen på golvet och låta barnen fritt ta sig an, utforska, leka med och använda föremålen – helt utan vuxenstyrning. Vi använde dokumentationsmetoden ”direkt observation” och studerade hur barnen förhöll sig till de olika föremålen genom att filma och anteckna utan att medvetet påverka barnen. Barnen kommunicerade obegränsat under hela observationstillfällena som varade mellan 45 och 60 minuter. Nu var det upp till oss att titta, lyssna, insupa och tolka detta. Vi tittade på filmerna och försökte läsa av barnens mimik, kroppsspråk, rörelsemönster och drog slutsatser av det vi såg. Slutsatserna styrktes av att vi tog del av aktuell forskning kring små barns utveckling och behov. Våra tolkningar av barnens svar på frågan ”Hur gör vi en bra utställningsupplevelse för de allra yngsta?” sammanställde vi i en lista med 20 punkter. Här är några exempel:
● Stora lekelement där flera barn kan samspela.
Till vänster bollar med dofter och olika mönster. Till höger vackra vuxenplatser i form av sittpuffar.
Vi presenterade förstudiens tillvägagångssätt och resultat i en rapport. (Rapporten finns att läsa på www.norrbottensmuseum.se under fliken ”Utställningar på turné”.) I detta skede anlitade vi formgivaren Lina Sporrong som fick i uppdrag att i nära samarbete med projektgruppen ta fram förslag för form och innehåll till utställningen. Under hela formgivningsprocessen har barnens svar utgjort målfokus och styrt våra val av gestaltningar, former och innehåll.
Till vänster gravyr på renhorn. Till höger det uppförstorade skrinet som blev en rutschkana prydd av blommor målade med linoljefärg.
Samarbetsprojekt med externa medel
Äntligen invigning – hade vi lyckats?
Projektledaren smög in i rummet och såg hur barnen började upptäcka utställningens alla delar. Alla eventuella farhågor försvann när barnens lust, glädje och upptäckariver spred sig i rummet.
Alice utforskar bron, älven, rutschkanan och bollhyllan i den romska vagnen. Foto: Kjell Öberg
Resultat
”Tack för en fantastisk utställning. Det är sällan barnen blir så upptagna och fångade så lång tid som den underbart vackra och spännande utställningen hade. Barnen kunde ta för sig och det fanns inga tabun vilket gjorde det till en konfliktlös tillställning där barnen kunde ta för sig och utforska med alla sina sinnen. … Många barn har annat modersmål än svenska hos oss och flera talar minoritetsspråken (inklusive några pedagoger). Telefonerna i kåtan gav barnen flera intryck och spännande med historia som möter nutid. Barnen uttryckte att de kunde åka tillsammans i rutschbanan och de jobbade länge med den på olika sätt, de gillar att utforska det lutande planet. Ljudet i båten gav en stunds avslappning när de upptäckte detta vilket var behövligt innan vi tog bussen tillbaka till förskolan. Vi tackar för detta och för att ni lagt fokus på de yngre barnen som annars ofta glöms bort!!”
Utställningen har kommit att fungera som en ny och uppskattad mötesplats för föräldrar både i Luleå och i Piteå. Nu hoppas vi att den kommer att fortsätta sitt segertåg genom resten av Norrbotten och gärna även i övriga Sverige.
Ny metod med unik målgrupp
Detta kan mycket väl vara världens första instickade båt, dessutom med mönster från Lovikkavanten.
I skrivande stund har utställningen inlett sin årslånga resa genom Norrbotten och visas under juni månad 2016 i Arvidsjaurs församlingshem, därefter på Försvarsmuseum Boden under resten av sommaren. Aktuell info om utställningen och turnén finns på Norrbottens museums hemsida under rubriken ”Utställningar på turné”.
Läs mer i UEForum om utställningar för barn: |
REPORTAGE
2016
2015 |
|||