Nyhetsbrev #5 2013
Välkommen in till UEForums senhöstnummer!
Den här gången ska vi särskilt koncentrera oss på olika aspekter av interaktivitet, från smarta ficklampor och full body motion capture till bilbanor och omröstningar på Facebook. När blir det riktigt bra? är den fråga vi ständigt ställer oss. Och varför blir det bra? Vi vill gärna tänka på vår digitala tidskrift som en banérförare för bättre och bättre utställningar. Det är därför vi utövar kritik.
God läsning!
Redaktionen
SYNPUNKTEN |
FOTO: FENOMENMAGASINET, LINKÖPING DAGS ATT FÖRNYA PEDAGOGIKEN |
FOTO: SKELLEFTEÅ MUSEUM REPORTAGEMENINGSFULLA MÖTEN I NORRLAND |
FOTO: PIA CEDERHOLM | FOTO: THERESE ASPLUND | FOTO: INGER HAMMER | ||
BOMBSÄKERT FIKA I UNDERJORDEN | VID AVESTAFORSENS BRUS |
FANTASIFULLT OCH SAKRALT MED TEGEL | ||
FOTO: JOHANNA RYLANDER | FOTO: CARL JOHAN DE GEER | FOTO: ÖSTERLENS MUSEUM | ||
VIND I SEGLEN FÖR TEKNISKT MUSEUM |
REBELLISK OPTIMISM FRÅN 1967 |
HÄLLRISTNINGARNAS ÅTERKOMST |
SJÄLVPORTRÄTT CARL LARSSON (beskuret) ESSÄTUMMEN UPP FÖR CALLE! |
FOTO: VÄSTERGÖTLANDS FORUMSVAR OM VÄSTERGÖTLANDS MUSEUM |
Pias pressgrannar
INTE UTAN MIN MUSEISHOP
Sedan några år tillbaka kan man gå på bio för att se föreställningar av opera och teater, vilket är en fantastisk service för envar som inte har möjlighet att flyga fram och tillbaka till New York bara så där. Nu har 1940-talsbiografen Bio Rio på Hornstull i Stockholm även börjat med konstbiovisningar, alltså filmade museibesök som kan avnjutas i skön biofåtölj.
Jenny Damberg på Svenska Dagbladet skrev 19/10 om utställningen Vermeer and Music som i somras visades på National Gallery i London men som hon avnjutit i höstmörkret på Bio Rio. Fördelarna med konstbio, enligt Damberg, är att man får sitta ner hela tiden samt att man kan dricka kaffe medan man guidas runt och spilla utan att orsaka någon katastrof. Dessutom får man chans att se ”internationella kioskvältare” som man missat medan de pågick. Det är också mer av festligt kulturbesök att gå på bio än att sitta hemma med laptopen i knäet och se samma sak. ”I någon mening är utställningsbio ett alternativ till att resa och trängas för att se saker på plats.”
Nackdelarna då? Damberg tyckte att utställningen med Vermeers konst var ”anmärkningsvärt svag visuellt” och stördes av att tavlorna hade filmats snett i vissa scener. Hon saknade också museishopen, där vi är många som är vana att ta en runda som en naturlig avslutning på utställningsbesöket. Och så var det ju inte riktigt på riktigt, bara nästan. Den där fysiska upplevelsen av att befinna sig i samma rum som det utställda föremålet är trots allt svårslagen.
Nästa konstbioföreställning på Bio Rio är Liv och död i Pompeji 4/11, en omtalad utställning från British Museum som krävde både extra köande och extraavgift när den visades i London. 17/11 kan man se Munch 150 från Munchmuseet i Oslo och 12/12 Manet – Portraying Life från Londons Royal Academy of Arts.