HEM  ARKIV  ESSÄER  FORUM  KONTAKT  LITTERATUR  RECENSIONER  REPORTAGE  SYNPUNKTEN  VÄRLDEN

 

Nyhetsbrev #5 2013


Välkommen in till UEForums senhöstnummer!

Den här gången ska vi särskilt koncentrera oss på olika aspekter av interaktivitet, från smarta ficklampor och full body motion capture till bilbanor och omröstningar på Facebook. När blir det riktigt bra? är den fråga vi ständigt ställer oss. Och varför blir det bra? Vi vill gärna tänka på vår digitala tidskrift som en banérförare för bättre och bättre utställningar. Det är därför vi utövar kritik.

God läsning!
Redaktionen


SYNPUNKTEN

FOTO: FENOMENMAGASINET, LINKÖPING

DAGS ATT FÖRNYA PEDAGOGIKEN
Alla museer säger sig vilja satsa på barn och unga. ”Men gapet mellan politik och praktik, mellan ord och handling är fortfarande stort. Strukturerna måste ändras så att de speglar den senaste forskningen”, menar Ulla Arnell efter att ha varit på Explore-konferens.


FOTO: SKELLEFTEÅ MUSEUM

REPORTAGE

MENINGSFULLA MÖTEN I NORRLAND

”Vi vill skapa en förståelse för varför området har utvecklats som det har, vilka som har varit aktörerna och hur det har gått till. Det är ruskigt intressant!”
Formgivaren Desirée Kjellberg är mitt uppe i arbetet med den nya basutställningen på Skellefteå museum. Ingrid Miljand har intervjuat henne.


RECENSIONER


FOTO: PIA CEDERHOLM

 

FOTO: THERESE ASPLUND

 

FOTO: INGER HAMMER

BOMBSÄKERT FIKA I UNDERJORDEN

Får det lov att vara en sockerbit i kaffet? Om kriget kommer och världen går under ska man åtminstone få sig en väldesignad kopp med hederligt kaffe.
Pia Cederholm har besökt en utställning som leder rakt in i en oförglömlig kulturmiljö.

 

VID AVESTAFORSENS BRUS

Vad ska man göra med de gamla industrimiljöerna, riva eller renovera? I Avesta har kommunen i stället låtit byggnaderna vara och öppnat en interaktiv utställning i det före detta järnverket.
Ewa Wadell klev in i masugnen och blev överväldigad.

 

FANTASIFULLT OCH SAKRALT MED TEGEL

Ulla Viotti är konstnären som kan ersätta böcker eller blommande växter med tegel, vilket hon visat under den gångna sommarens utställning i Botaniska trädgården i Uppsala.
Inger Hammer mötte teglets egen virtuos.

 

FOTO: JOHANNA RYLANDER

 

FOTO: CARL JOHAN DE GEER

 

FOTO: ÖSTERLENS MUSEUM

VIND I SEGLEN FÖR TEKNISKT MUSEUM

Alla museer vill ha nöjda besökare som stannar i timmar och låter sig uppslukas. På Teknikens och Sjöfartens hus i Malmö har man lyckats med just det.
Margareta Alin Hegelund går igenom museets basutställningar och förklarar varför de fungerar för alla åldrar.

 

REBELLISK OPTIMISM FRÅN 1967

Upplandsmuseet i Uppsala visar utställningen Svenska formrebeller med färgstark estetik från plastens och protestens glada ungdom.
UEForum skickade dit Johannes Soldal som upplevde ”en befriande motvikt till dagens sterilt vita inredningsmagasin”.

 

HÄLLRISTNINGARNAS ÅTERKOMST

På Österlens museum i Simrishamn visas en utställning som med hjälp av modern teknik ska väcka liv i bronsålderns hällristningar.
Ewa Wadell blev förtjust över möjligheterna men tyckte att tekniken fick för mycket uppmärksamhet.


SJÄLVPORTRÄTT CARL LARSSON (beskuret)

ESSÄ

TUMMEN UPP FÖR CALLE!

Axel Andersson analyserar marknadsföringen av Nationalmuseums Carl Larsson-utställning på Konstakademin och upptäcker en förförisk dramaturgi som inte gör besökaren klokare.
Ett ”alldeles onödigt grällt omslagspapper” kallar han marknadsföringsspråket.


FOTO: VÄSTERGÖTLANDS
MUSEUM

FORUM

SVAR OM VÄSTERGÖTLANDS MUSEUM

Vad gick egentligen snett när Västergötlands museum bytte förvaltningsform? Tidigare museichefen Anna Maria Claesson svarar i det här numret på Margareta Alin Hegelunds debattinlägg i förra numret, varpå Alin får en kort slutreplik.


Pias pressgrannar

INTE UTAN MIN MUSEISHOP
Sedan några år tillbaka kan man gå på bio för att se föreställningar av opera och teater, vilket är en fantastisk service för envar som inte har möjlighet att flyga fram och tillbaka till New York bara så där. Nu har 1940-talsbiografen Bio Rio på Hornstull i Stockholm även börjat med konstbiovisningar, alltså filmade museibesök som kan avnjutas i skön biofåtölj.

Jenny Damberg på Svenska Dagbladet skrev 19/10 om utställningen Vermeer and Music som i somras visades på National Gallery i London men som hon avnjutit i höstmörkret på Bio Rio. Fördelarna med konstbio, enligt Damberg, är att man får sitta ner hela tiden samt att man kan dricka kaffe medan man guidas runt och spilla utan att orsaka någon katastrof. Dessutom får man chans att se ”internationella kioskvältare” som man missat medan de pågick. Det är också mer av festligt kulturbesök att gå på bio än att sitta hemma med laptopen i knäet och se samma sak. ”I någon mening är utställningsbio ett alternativ till att resa och trängas för att se saker på plats.”

Nackdelarna då? Damberg tyckte att utställningen med Vermeers konst var ”anmärkningsvärt svag visuellt” och stördes av att tavlorna hade filmats snett i vissa scener. Hon saknade också museishopen, där vi är många som är vana att ta en runda som en naturlig avslutning på utställningsbesöket. Och så var det ju inte riktigt på riktigt, bara nästan. Den där fysiska upplevelsen av att befinna sig i samma rum som det utställda föremålet är trots allt svårslagen.

Nästa konstbioföreställning på Bio Rio är Liv och död i Pompeji 4/11, en omtalad utställning från British Museum som krävde både extra köande och extraavgift när den visades i London. 17/11 kan man se Munch 150 från Munchmuseet i Oslo och 12/12 Manet – Portraying Life från Londons Royal Academy of Arts.