Nyhetsbrev #4 2013
Välkommen till höstens första nummer!
UEForum fortsätter att granska utställningar för att bidra till mediets utveckling, en ambition som vi är ganska ensamma om. Därför behöver vi hjälp från läsarna – vad har du sett som vi borde skriva om? Tipsa oss gärna om både lyckade och mindre lyckade utställningar. Ett enkelt sätt att kommunicera med oss är vår Facebooksida, ett annat är att mejla oss på bevakning@ueforum.se
God höst!
Redaktionen
FOTO: PIA CEDERHOLM |
|
SYNPUNKTENATT GE BARNEN TID PÅ MUSEET
Pliktskyldiga satsningar på den yngsta publiken, med alltför avancerade pedagogiska grepp, riskerar att göra museibesöket till en plåga för de medsläpade barnen.
Pia Cederholm föreslår fyra enkla ingredienser för lyckade museibesök. |
REPORTAGE |
EN DANS PÅ DROTTNINGGATAN
Dansmuseet i Stockholm har flyttat till nya lokaler på Drottninggatan 17 och arbetet med att bygga nya utställningar pågår för fullt. Vilket inte hindrar museet från att hålla öppet och visa en utställning under tiden.
Jan Ohlin klev in från gatan och kände sig genast välkommen. |
|
NILS DARDEL "MIDSOMMARVAKA", FOTO: DANSMUSEET |
RECENSIONER |
FOTO: KARL-ERIK LJUNG
PÅ RESA I HISTORIELANDET
Varför ser UEForums chefredaktör så glad ut trots sin ömkliga belägenhet i skamstocken där hon uppenbarligen blir uppläxad av en kyrkans man? Gissa vilket museum som kan få besökaren att med nöje underkasta sig dylikt!
|
FOTO: PIERRE ET GILLES/ RAINER TORRADO
FÅR JAG LÄMNA NÅGRA BLOMMOR?
”Modevärlden har länge uppfattats som en sluten värld, omgiven av mystik och insvepta anekdoter”, menar Patrik Steorn, men något har hänt och nu vill modeskaparna kommunicera med betraktaren. I en utställning om Jean Paul Gaultier både talar och flörtar modekungen själv med besökarna.
|
FOTO: ERIK LERNESTÅL
PRINSESSAN SOM FÖDDES TILL KUNG
Redan när Kristina tultade omkring i detta klänningsliv av siden påbörjades hennes uppfostran till monark. Hon skulle komma att krönas till konung, regera Sverige, abdikera, utvandra, konvertera och leva ett långt liv efter det. Livrustkammaren visar en utställning om den svårfångade drottning Kristina. |
FOTO: INGER HAMMER
SVENSK FORM I TOPPFORM
Två av landets främsta designexperter, systrarna Hedvig Hedqvist och Rebecka Tarschys, guidar oss genom Mats Theselius universum, småländska Vandalorums stora sommarutställning. |
LITTERATUR
PEDAGOGIK FÖR EN BLÅ PLANET
I Öresund ligger Danmarks nybyggda akvarium, Den blå planet, med ett formspråk inspirerat av en virvelström. Ingrid Miljand har läst ett nummer av Danske Museer, som också handlar om parkmuseer, pedagogiska strategier och UEForums egen Eva Persson. |
VÄRLDEN |
FOTO: HANNA SJÖBERG (beskuren)
MED UTSTÄLLNINGEN SOM MURBRÄCKA
Det finns en mur alla turister vill se, helst också röra vid och gärna klottra på. Och så finns det murar som i denna stund skiljer människor åt, murar som sprider skräck och vanmakt. Kombinera dessa två slags murar och du får en utställning som är vacker, skrämmande och fruktansvärt angelägen. Hanna Sjöberg rapporterar från Berlin. |
FORUM |
ETT MUSEUM I KRIS
När museer har allvarliga problem är det inte personalen som ska lastas. I stället handlar det om chefen – men chefsfrågan innehåller också lösningen. Det menar Margareta Alin Hegelund som gör en djupdykning i härvan på Västergötlands läns museum i Skara. Hon kommer upp till ytan med ett knippe svidande sanningar. |
Pias pressgrannar
SMÅLÄNDSK SMÖRLYCKA SKJUTS PÅ FRAMTIDEN
Det kom ett pressmeddelande 14 augusti från Jönköpings läns museum med ett innehåll som fick oss att höja på ögonbrynen. Vanligen handlar pressmeddelanden om nya utställningar som öppnar, men den här gången var budskapet det motsatta: museet har beslutat att skjuta upp en utställning.
Smörlyckan, ett utställningsprojekt av konstnärsduon Peter Johansson och Barbro Westling, skulle ha öppnat 28 september i år. Nu flyttas invigningen i stället till 2015, två år framåt i tiden. Aldrig förr har man väl läst ett pressmeddelande så noggrant! Varför har museet valt en så drastisk åtgärd? Vad ligger bakom – egentligen?
Av pressmeddelandet framgår att museet ”omprioriterar” därför att just detta utställningsprojekt har en så ”spännande utställningsform med ett nytänkande kring såväl de objekt som ställs ut som själva utställningsformen. Utställningens omfattning när det gäller produktion och genomförande kräver dock stora resurser i form av arbetstid, finansiering och framförhållning.
– Den här gången var vi lite väl tidsoptimistiska, säger museichef Sergei Muchin.”
Men läser man vidare antyder Sergei Muchin att det handlar om det kulturpolitiska klimatet och läser man lite till står det snart klart att pudelns kärna är uteblivna sponsorintäkter. Pengar, alltså. Som vanligt.