Nyhetsbrev #4 2011
Efter en lång och stärkande sommarsemester kommer UEForum nr 4 med information och debatt om museerna och yttrandefriheten, om vad som händer med föremålen när ett museum upphör, om genusperspektivets vara eller icke vara på de naturhistoriska museerna och om en utställningsrecensents sanna uppgift. Dessutom gratulerar vi Tomas Tranströmer till årets nobelpris i litteratur och recenserar utställningen om hans insektssamling.
Skriv gärna till oss och kommentera våra artiklar.
UEForums redaktion
FOTO: STOCKHOLMS STADSMUSEUM
MUNKAVLE PÅ MUSEET
Sedan man kört över arkitekterna på Stadsbyggnadskontoret satte stadshusalliansen munkavle på tjänstemännen vid Stockholms stadsmuseum. Det berättade Kajsa Althén under en hearing om Slussen-ombyggnaden i början av september. Skall de kulturhistoriska museerna undantas från yttrandefriheten? Varför får inte Stockholms stadsmuseum knysta ett ord i Slussen-debatten? Annat var det på Olof Palmes tid!
Eva Persson sätter gaffeln i en het potatis.
FOTO: PETER SEGEMARK | FOTO: MIKAEL AXELSSON | |
INTE BARA GLAMOUR | I FJÄRILENS VINGE |
FOTO: ALAIN GERMOND | FOTO: DAVID BORLAND | |
DET VI TROR OSS VETA | ETT FINLÄNDSKT UNDERVERK |
FOTO: JASMINE LYMAN
DE TRIVIALA TINGENS TID
Arbetsprocessen är lika viktig som det färdiga verket. Därför ingår den alltid som en del av mina utställningar, berättar Thomas Dahl i ett samtal som handlar om vardagsting, arbete och olika sorters tid. På bilden sjunger han Evert Taubes "Möte i monsunen" baklänges, vid invigningen av utställningen Älvsnabben: drömmen om ett annat Göteborg på Sjöfartsmuseet Akvariet i Göteborg.
Lyssna till Thomas Dahls performance som ingår i Eva Perssons intervju med konstnären.
DETALJ UR BILD FRÅN WORMS MUSEUM
FÖREMÅLENS FÖRVANDLINGAR
Camilla Mordhost som är chef för den publika avdelningen på Köpenhamns museum är också en intressant utställningskritiker. I sin doktorsavhandling, Genstandsfortællinger. Fra Museum Wormianum til de moderne museer, visar hon med utgångspunkt i Ole Worms 1600-talssamling hur tid och plats förändrar museiföremålens innehåll och betydelse.
Fredrik Svanberg prisar boken.
DUELL 1: SVAR PÅ GENUSTAL
I förra numret av UEForum återgav vi delar av Anna Samuelssons kritik av de könsstereotypa idéerna bakom Naturhistoriska riksmuseets utställningar.
I det här numret försvarar Ewa Bergdahl utställningspolicyn. Genusperspektivet är faktiskt inte relevant bland djuren på museet, menar hon.
Ewa Bergdahl får sedan åter mothugg från Anna Samuelsson i en spännande debatt som vi säkert inte sett slutet på ännu.
DUELL 2: ARKITEKTEN VS RECENSENTEN
Förra numrets recension av Riskzoner på Världskulturmuseet i Göteborg blev oväntat upptakten till en ordväxling mellan arkitekten bakom utställningen och UEForums recensent.
Varför utgår ni inte från villkoren för oss som skapar utställningar? undrar Peter Ullstad.
Därför att det inte är vår uppgift! svarar Pia Cederholm.
MISSA INTEDen 7 oktober 2011 återuppstod Museum Wormianum, Nordens första museum. Konstnären Rosamond Purcells tolkning av den välkända omslagsbilden till museets katalog från 1655 - tidigare visad under namnet One Room i Århus – har kompletterats med originalföremål från Ole Worms museum och Den kungliga konstkammaren och blivit basutställningen De saereste ting på Geologisk Museum i Köpenhamn. En doktorsavhandling om vad som hände Ole Worms samling när museet upphörde efter hans död presenteras under Litteratur. Bilden visar en detalj ur One Room. |
FOTO: GEOLOGISK MUSEUM DANMARK |
Pias pressgrannar FOTO: MADELEN ERIKSSON
EN NORRLÄNDSK LYCKTRÄFF
"Satsa på Holmöns båtmuseum", manade professor Kerstin Smeds i en debattartikel i Västerbottens-Kuriren nyligen (3/9 2011). Hon fäste därmed uppmärksamheten på ett fantastiskt litet museum utanför Umeå, prisat och prisbelönt både för arkitekturen och innehållet. Många fler borde få chansen att upptäcka denna pärla, menar Kerstin Smeds.
Holmöns båtmuseum "förverkligar många av de modernaste idéer om vad ett museum ska och kan vara", förklarar Smeds. Det är en plats där kulturarvet vårdas och tillgängliggörs på ett vackert, spännande och kunnigt sätt.
Men kulturen kan inte bäras enbart på ideella axlar. Om man ska kunna fortsätta att driva Holmöns båtmuseum måste samhället ta sitt ansvar för denna kulturskatt och skjuta till de resurser som behövs. UEForum instämmer med Kerstin Smeds!
I nästa nummer av UEForum återkommer vi till Norrland som har mycket att ge vad gäller utställningsestetik. Väl mött längre in i höstmörkret!
Vad minns du av utställningsåret 2010?Uppslaget ovan visar Marinmuseets i Karlskrona basutställning |