NYHETSBREV #2 2016
Välkommen till vårnumret!
Något som har kommit att bli ett vårtecken för oss på UEForum är utdelandet av vårt speciella guldpris under museernas vårmöte. I år är det sjätte gången vi på det här viset uppmärksammar en viktig aspekt av utställningsmediet.
Inför det här numret har vi fördjupat oss i hur museet kan fungera som mötesplats för människor med mycket olika erfarenheter, inklusive de allra minsta barnen som ännu inte samlat så många erfarenheter. Vilka kunskaper och erfarenheter behöver förresten museichefen, som ska driva hela verksamheten?
Och så bjuder vi på gotländska ljuvligheter, skönhet för alla, en helkroppsbehandling i Lund samt fräscha och fåfänga vikingar i New York.
Mycket nöje!
önskar redaktionen
SYNPUNKTEN
ELDSJÄLEN BLEV BYRÅKRAT
Vad behöver en museichef kunna? Fredrik Söderling har granskat rekryteringen av nya museichefer.
LÄS MER |
RECENSIONER
FOTO PIA CEDERHOLM I STÄLLET FÖR YOGA
På Livets museum hinner själen ifatt. Pia Cederholm rapporterar från ett avstressande museibesök.
LÄS MER
|
FOTO ERIK LERNESTÅL VACKRARE SVENSKA HEM
Johannes Soldal recenserar Skönhet för alla i nytt ljus, en utställning om hemidealen kring 1900. LÄS MER |
REPORTAGE
FOTO SIMKA
KULTURELL MÖTESPLATS I SUNDRE
Konst, trädgård, arkitektur. Körsbärsgården på södra Gotland är ett givet resmål för Wilhelm Östberg.
LÄS MER
|
VÄRLDEN
FOTO DISCOVERY TIMES SQUARE
INTE UTAN MIN VIKINGAHJÄLM
Mytbilden av vikingarna innehåller få korn av sanning. Jonas Cullberg gör en kritisk observation i New York.
LÄS MER |
ESSÄ
FOTO VÄRLDSKULTURMUSEET
UTSTÄLLNING ELLER LEKPLATS?
Ulla Arnell och Agneta Sommansson fortsätter sin resa genom barnens århundrade.
LÄS MER
|
LITTERATUR
ALLA SKA MED TILL MUSEET
För att kunna ta in fler perspektiv behöver vi tänka helt nytt. Sofie Collin har läst Bredda mångfalden. LÄS MER
|
Pias pressgrannar
FOTO DPA
FLYKTINGAR SOM MUSEIGUIDER
Berlins webbportal berlin.de rapporterar om pilotprojektet Multaka, där 19 flyktingar från Syrien och Irak har utbildats till guider på några av stadens förnämsta museer. De är nu anställda för att visa sina landsmän genom Pergamonmuseet (som bland annat innehåller en islamisk konstsamling), Bodemuseet och Deutsches Historisches Museum. Och de guidar förstås på sitt modersmål.
Multaka betyder mötesplats på arabiska. Namnet symboliserar utbytet av kulturella och historiska erfarenheter, men projektet handlar även om likheterna mellan Tyskland, Syrien och Irak. Flyktingarna guidar på så vis besökarna genom två olika historiska skikt, den egna historien och den främmande.
Hermann Parzinger, generaldirektör för den preussiska kulturarvsstiftelsen, har kallat projektet en förebild för den tyska museiverksamheten. ”Vi säger inte att vi härmed har uppfunnit det ultimata receptet för integration, men flyktingarna känner styrka genom bildning och genom uppskattning för sin kulturella identitet, något som betyder mycket för oss.”
|
|
|
|
|