HEM | ARKIV | ESSÄER | FORUM | KONTAKT | LITTERATUR | RECENSIONER | REPORTAGE | SYNPUNKTEN | VÄRLDEN |
#3 JUNI 2018 | ||||
MINNET ÄR ETT EKO – GUSTAVIANSKA FETISCHER OCH ÅTERSKAPADE RUMNågra små träbitar i Tekniska museets samlingar bildar anslag till en spännande resa i det förflutna när museolog Hedvig Mårdh berättar om rivningen av Gustav III:s operahus år 1892, som ägde rum exakt hundra år efter att kungen sköts där 1792. De känslomässiga vågor rivningen utlöste sammanflätades med den tidiga kulturarvsdiskussionen som präglar museerna i hög grad än idag.
“Gammalt virke (mer än 100 år) från gamla Operahuset i Stockholm” i Tekniska museets samlingar. Fotograf: B S Ell / Tekniska museet I Tekniska museets samlingar finns fyra brädbitar. De är katalogiserade som "Trä (3), bitar" och en anteckning på ett pappstycke berättar att det är "Gammalt virke (mer än 100 år) från gamla Operahuset i Stockholm". De fyra bitarna är klassificerade som materialprover men anledningen till att de sparats är en annan. Träbitarna är del av en lång kulturarvsprocess som fortfarande omgärdar den gamla operabyggnaden och den gustavianska perioden.
År 1892, ett sekel efter maskeradbalen, påbörjades rivningen av Carl Fredrik Adelcrantz´ och Gustaf III:s opera (uppförd 1782) för att ge plats åt en modernare, mer brandsäker och Wagnervänlig byggnad. Rivningen lockade en stor mängd besökare till platsen. I dagstidningarna gick det att läsa reportage där journalisterna vandrade runt i den allt mer förstörda byggnaden på jakt efter den gustavianska tidens skimrande ande. Utanför stod människor som höll "melankoliska räsonnemanger om alltings förgänglighet". (Anon. Gamla operahuset. Kalmar, 18.03.1892)
Rivningen av operan 1892. Foto: Stockholmskällan
Protester mot rivningen av operan blev del av en framväxande kulturvårdsrörelse i slutet av 1800-talet. Operans historiska värde var inte svårt att hävda och till en början stoppades planerna då det saknades medel till en ny operabyggnad. Så småningom gick emellertid Knut Wallenberg och andra investerare in och garanterade betalning med det så kallade "teaterlånet". Rivningen var ett faktum och den 30 november 1891 gavs den sista föreställningen.
Sista föreställningen
"Skall till sist ändock det sanning blifwa,
Föreställningen avslutades med att alla ställde sig upp och sjöng Kungssången. Därefter anordnades en avskedsfest för de mellan tre- och fyrahundra anställda på operan. (Anon. Teater och musik. Dagens Nyheter, 30.11.1891)
Delarna sprids
Vad hände då med de spridda bitarna av den gamla operan? Vilket eko gav de ifrån sig? En närmare studie av rivningen visar att inte bara minnet, den gustavianska tidens ande, utan även delar av själva byggnaden, det materiella, skulle komma att bevaras. Mycket av teglet och virket, som "bort ur wäggen" ryckts, återanvändes i den nya byggnaden och i andra byggnader runt om i Stockholm. När Operakällaren hade serverat sin sista måltid tog många gäster helt enkelt med sig ett minne, vilket Conny Burman skildrar i en illustration som nog inte ligger långt ifrån sanningen.
Conny Burmans (1813–1912) illustration av sista kvällen på Operakällaren. Lindorm. E. Oscar II och hans tid: en bokfilm. 2nd ed. Stockholm: Wahlström & Widstrand, 1936, s. 275
Inredningen plockades alltså ned, såldes, stals, gavs bort och spreds till privatpersoner, institutioner och museer, där man, liksom de fyra brädbitarna hos Tekniska museet, kan hitta dem än idag. Idag äger Nordiska museet en rad föremål med koppling till operan, möbler, träpaneler, kostymer men även vad som förmodas vara Anckarströms fotbojor vilka förvärvades till samlingarna 1892. Delar från operabyggnaden återfinns även i samlingar kopplade till Nationalmuseum, Röhsska museet, Stockholms Stadsmuseum, Kungliga Operan and Scenkonstmuseet. Delar finns även i privata hem och samlingar och med jämna mellanrum säljs föremål på auktion.
Rekonstruktion av det lilla kabinettet på Allmänna konst- och industriutställningen 1897. Foto: A. Hasselgren, "Utställningen i Stockholm 1897. Beskrifning i ord och bild öfver Allmänna konst- och industriutställningen", 1897 Redan fem år efter rivningen återskapades delar av operan för allmän beskådan på den Allmänna konst- och industriutställningen på Djurgården. I teater- och musikutställningen fick besökarna, utöver historiska föremål i montrar, se en modell av scenen på vilken dockor framförde den sista scenen i operan Gustaf Wasa som den sett ut år 1786. Scenen kunde svängas runt så en del av maskineriet blev synligt. Andreas Hasselgren beskriver hur han i rörelse stannade "framför denna vackra bild från ’de fosterländska sånggudinnornas’ tämpel, inom hvars rasade murar så många stora och lysande minnen dvaldes". (Hasselgen A. Utställningen i Stockholm 1897. Beskrifning i ord och bild öfver Allmänna konst- & industriutställningen, s. 556) Även Gustav III:s lilla kabinett på operan hade rekonstruerats och befolkades med dockor vilka föreställde kungen och Gustaf Mauritz Armfeldt i det ögonblick den senare utnämndes till chef för de kungliga teatrarna år 1786.
Kabinettet återvänder
I samband med ombyggnaden av den nya operabyggnaden i mitten av 1970-talet fördes de bevarade delarna av kabinettet från Gripsholm till den nya operabyggnadens foajé på tredje raden. Den 25 januari 1976 kunde Svenska Dagbladets reporter konstatera att "Gustaf III:s anda svävar över nyinrett rum på Operan". I anslutning till kabinettet skapades en mindre utställning som berättar om den gustavianska operabyggnadens historia. Det var Nationalmuseums dåvarande chef Bengt Dahlbäck som tog initiativet att flytta tillbaka kabinettets väggar. Han hade sett kabinettet som ung konsthistoriker på Gripsholm och tyckt att rummet verkade vilset. I samband med den stora Gustaf III-utställningen på Nationalmuseet 1972/73 och ombyggnaden av operan väcktes tanken igen. Rekonstruktionen innebar bland annat att det tillverkades ett fönster där en 1700-talsgravyr över strömmen och slottet skapade en känsla för placeringen av rummet i staden. Husgerådskammaren lånade ut stolar, bord och kandelabrar för att möblera rummet. I anslutning till trapphallen på tredje våningen finns också delar av läktarskranket uppsatt på väggen, delar som skall ha satts upp då de hittades i operans källare.
Det återskapade kabinettet i den nya operabyggnaden skapades 1976 med hjälp av sparade väggfält som tidigare ställts ut på Gripsholm. Foto: Hedvig Mårdh
Tidsbilder – skottet på operan
Den första vårfesten på Skansen år 1893 inkluderade en tablå utanför Bollnässtugan där Gustav III och hans hov bevistade ett bröllop. Många av deltagarna bar kläder från 1700-talet och lånade kläder från den kungliga operan. (Illustration I Idun, nummer 22, 1918, s. 347)
Redan 1896 ordnades de första filmvisningarna i Sveriges tre största städer. Året därpå arrangerades regelbundna filmvisningar under Allmänna konst- och industriutställningen. Historiska kostymdramer blev tidigt en populär filmgenre och 1908 kom den första svenska filmen Gustaf III och Bellman om den gustavianska perioden. Scenerna i Gustaf III och Bellman spelades in på Haga, Gröna Lund, Hufvudsta Gård samt i en uppbyggd scenografi som återskapade det gamla operahuset. Scenografin var tämligen enkel i sitt utförande och har en tydlig teatral känsla. Slutscenen i den elva minuter långa filmen skildrade skottet på maskeradbalen, en återkommande scen i nästan alla filmer som skildrar perioden.
Gustaf III och Bellman producerades år 1908. Bilden visar den sista scenen i filmen där Gustav III precis blivit skjuten. Regissör och textförfattare var Erik Dahlberg (1880–1950) som även skötte två biografer i Stockholm vid den här tidpunkten. (Stockholmskällan)
Filmmediet hade tidigt en stor genomslagskraft, inte bara genom själva visningarna utan genom de tidningar, böcker, foton och tryckta manus som distribuerades. Filmskaparna använde en rad strategier som liknar de som användes inom utställningsmediet och ibland togs konst- och teaterhistoriker togs in som experter för att skapa en känsla av autenticitet i de historiska filmerna. Strategierna kan ses som ett svar på den kritik som tidigt lyftes fram mot filmmediet generellt men mot historiska filmer i synnerhet att de var kommersiella och oseriösa. De parametrar som ansågs viktigast för att skapa en känsla av autenticitet var inspelningsplatsen, rekvisitan, rolltillsättningen och ett manus som byggde på en välkänd historisk händelse. Att filma på plats i originalmiljöer var något som eftersträvades. När det gäller skottet på operan var man emellertid tvungen att skapa en scenografi eller välja en alternativ miljö att spela in i.
Un ballo in maschera
Stillbild ur Yinka Shonibare MBE videoverk Un ballo in maschera (2004). Ankarströms och Gustav III:s roller spelas av kvinnor. Fotograf: Bengt Wanselius/SVT. Tillstånd: Moderna Museet
Shonibare skapade en tablå utan början, mitt eller slut. Kungen reser sig upp efter skottet om och om igen. Vi ser honom aldrig dö. Istället går det förflutna i en evig loop. Vi får som betraktare ta ställning till om han för är evigt räddad eller för evigt skjuten. Gustaf III och Bellman (1908) och Un ballo in maschera delar flera drag som understryks av tystnaden och dansen och de lätt spastiska rörelserna som den tidiga filmtekniken förstärker i den första filmen. Shonibare berättar i intervjuer hur han använde Gustav III som en metafor för makten och dess dekonstruktion och drog paralleller till sin egen samtid, Irakkriget och de maktanspråk som fortfarande finns. I verket avser han att förföra åskådaren med målet att ifrågasätta makt, privilegier, klass och dess konsekvenser. Genom sitt sätt att närma sig historien och genom att omtolka Verdis opera lyckas Shonibare lyfta fram några av de motsättningar som ryms inom vår egen tid och det förflutna.
Att iscensätta det som slitits i stycken
Genom att studera senare tiders iscensättningar och rekonstruktioner av delar av operabyggnaden, något som oftast skett för att skildra skottet på operan 1792, får vi en inblick i hur olika medier, däribland utställningsmediet, användes och utvecklades för att skapa bilder av det förflutna men också för att säga något om sin egen samtid. Sekelskiftet 1900 var en period där många olika medier; litteratur, teater, utställningar, samverkade och intresseföreningar samt konstnärer bidrog till omvärderingen av den gustavianska stilen och perioden. I samlingar hittar vi fortfarande ibland närmast makabra fetischer från mordet som talar till längtan efter en äkta upplevelse av det förflutna. I dagens historiska miljöer hittar vi möjligen färre dockor men däremot levande historiska sällskap vilka ger liv och utrymme för besökarens fantasi.
Den gustavianska operan slets bokstavligen i stycken, som Nyblom beskrev det i "Sista qwällen i gamla operahuset". Bitarna bars iväg som souvenirer, reliker och museiföremål och blir som enstaka utspridda pusselbitar i samlingar och utställningar. Bitarna har fått olika liv och ibland möts de i nya versioner av det förflutna, som inte bara hjälper oss att förstå den byggnad som en gång fanns och det liv som levdes där, men också den tid som passerat och de kulturarvsprocesser som gör att "melankoliska räsonnemanger om alltings förgänglighet" omvandlas till aktiv gestaltning och bevarande.
Texten utgår från den forskning som presenteras i Hedvig Mårdhs avhandling A Century of Swedish Gustavian Style: Art History, Cultural Heritage and Neoclassical Revivals from the 1890s to the 1990s (2017). |
ESSÄER
2018 |
|||