NEXT LEVEL CRAFT – EN NYMODIG SLÖJDUTSTÄLLNING

Next Level Craft
Exercishallen, Östersund

Projektägare: Västerbottens Läns Hemslöjdsförening
Konstnärlig ledare: Aia Jüdes
Illustrationer: Sanna Haverinen

Var står hemslöjden idag? Utställningen Next Level Craft, producerad för Kulturhuvudstadsåret i Umeå, befinner sig nu i Exercishallen Norr i Östersund på Norrlandsturné. Gunilla Lundahl har besökt en färgstark och kraftfull utställning i Östersund.

Den svenska hemslöjdsrörelsen blir lätt personifierad som en resolut och ärevördig dam, som sedan millenieskiftet flerfaldigt fyllt hundra år. Hon låter sig inte så enkelt baxas in i samtiden. Dags för pension? Vad gör hon här och nu? Next Level Craft är ett ambitiöst försök att styla om henne för att passa in hos oss idag. Utställningen producerades till Kulturhuvudstadsåret i Umeå 31 juni – 21 september 2014 och visades på Länsmuseet där. Nu står den i Exercishallen i Östersund 20 mars – 3 maj. Nästa anhalt blir Länsmuseet på Murberget i Härnösand.

Initiativet till utställningen togs av hemslöjdskonsulenterna i Västerbotten, som gick samman med konsulenterna i Norrbotten, Jämtland och Västernorrland för att manifestera hemslöjden i norr under just Kulturhuvudstadsåret. Föreningarna överlät gestaltningen och berättelsen till en uppmärksammad och idéstark konstnärlig ledare – Aia Jüdes.

Resultatet blev en färgstark mix av Voguing, yllebroderi, elektronisk musik, rotslöjd, streetart, tovning, high fashion och näverflätning. Rummet domineras av ett följe av fantasifulla gestalter med associationer till magi, naturmystik och filmens avatarer. Dessvärre öppnar sig idag också en glipa mot de hotfulla maskeringarna som sätter skräck i Mellanöstern och Afrika. Det finns ingen oskuld i myternas dunkla världar.

Inspirationsgrunden för utställningen är Voguing – en dansstil utvecklad inom gayrörelsen i 80-talets New York. Den presenteras i en musikvideo som i intervaller projiceras på en av utställningsväggarna och där fyra allvarliga slöjdare får vagga som bakgrund till dansarna. En del av dräkterna har också flyttat ut i utställningssalen. Gestalterna är smyckade och beblandade med ”craft” som blivit en nutida uttydning av hemslöjdsbegreppet. De samlar de slöjdade tingen vid sina fötter. Omkring fyrtio konstnärer och slöjdare har på beställning av Aia Jüdes bidragit med verk som får uppgå i hela scenografin. Inte så många enskildheter, snarare tillbehör. Merparten av deltagarna kommer norrifrån, men sörlänningar har också bidragit.

Helheten lockar ögonen. I Östersund har grupperna förts samman så att gestalterna bildar en glimrande flock. I Umeå stod de glesare och kändes då mer pretentiösa. Flocken skapar dramatiken och sammanhanget. Enskildheterna får underordna sig. Där blir det roligt att upptäcka Eva Nordangårds fina renhjord och Frida Fjällmans lekfulla glasbäver och lämlar i myllret. Mer svårsmält är infallet att be Gunnel Eriksson, en av våra skickligaste rotslöjdare, göra glasögonbågar i sin teknik. Även om ambitionen är att knäppa upp för slöjdens möjligheter i nya okonventionella mixer. Det blir lustiga paradoxer när en slöjdare i sin text bedyrar lyckan i att locka fram färg och form ur en björkvril, när sedan en annan målar sina vrilar ärggröna och förser dem med pinnben för att bli fantasidjur.

Next Level Craft är i alla fall en kraftfull och tydlig utsaga om vad hemslöjd skulle kunna vara. Alltså en bra utgångspunkt för fortsatt debatt. Innehållsrik och ibland rolig. Blandning av utsökt hantverk, konstnärlig precision och tveksamt glitter. Kontroversiellt. Och utmanande på ett konstruktivt sätt.

Så kontroversiellt att Jamtli sa nej till att ta emot detta festtåg. Det fick bli Länskonsten i Region Jämtland/Härjedalen som tog ansvaret i stället. I Exercishallen har nu Jämtlands hemslöjdskonsulenter tagit sig ett ordentligt entréutrymme för att inreda en välförsedd och hemtrevlig verkstad dit de inbjudit barn, unga och vuxna – med god respons. Där kan tekniker och uttryck prövas under sakkunnig ledning. Sverige har en otrolig skatt i sina många kunniga och slöjden hängivna konsulenter, som ser till att lusten kan leva i händernas upptäckter.

Här får utställningen en mening. Den lockar nyfikenheten, signalerar fest och är tillåtande. Att man smyger in alster från workshops i utställningshallen gör allt ännu bättre. Gränserna rivs. Poängen med hela evenemanget är att det leder till upptäckt, inte till att belära och lägga fram fakta. En rundvandring i Jamtlis i dag rätt dammiga basutställning väcker frågan om inte också museet skulle mått bra av ställa sina frågor på ända. När blir historia begriplig? Vems berättelse? När får vi se ett laboratorium för förståelse av hur historia skapas? Identitet skapas?

Next Level Craft ställer också hemslöjdsrörelsen inför dess ansvar att hålla meningsfullt liv i arvet den förvaltar. För att fortsätta dialogen kring spänningsfältet mellan pynt och hantverkets ära, mellan proffs och glädjen i görandet. Kvar står också frågan – vart tog hemmet vägen i hemslöjden? Skrota eller återupptäcka som arbetsplats? Hemslöjden som motståndshandling.

Text: Gunilla Lundahl
GL är författare och kulturjournalist.