Staden under staden

Kraków i södra Polen har fått ett nytt historiskt museum, Rynek Underground, beläget under stadens stora torg, som var stadskärna redan för tusen år sedan. En autenticitet som inte går att slå. Där kompletteras utgrävningar och medeltida artefakter med hologram och projektioner. Olof Löf har besökt det nya museet, fått en uppfriskande utskällning och kan inte sluta tänka på Stortorget i Stockholm.

Tänk dig att man har grävt upp hela Stortorget i Gamla stan i Stockholm. Därunder ligger det lager på lager av kullerstensgator ända från medeltiden, benrester från Stockholms blodbad och arkeologiska rester från olika källare. Stockholms stad finner utgrävningarna så intressanta att man bestämmer sig för att skapa ett helt museum under hela Stortorget.

Nu kanske du tänker att Stockholm redan har Medeltidsmuseet. Men går det att jämföra en liten försvarsholme vid stadens ytterkant med Stockholms hjärta under snart tusen år? För detta är precis vad som har hänt i Kraków, Polen. Museet Podziema Rynku eller Rynek Underground som det heter på engelska ligger rakt under Main Market Square mitt i Krakóws gamla stad och har blivit ett 4000 kvadratmeter stort museum. Museet är fyllt av byggnads- och arkitekturreliker, kullerstensgator med spår av vagnshjul, här finns de äldsta tegelkonstruktionerna av handelsbyggnader, smycken, mynt och många andra föremål som förlorats eller blev lämnade av dem som besökt denna plats för länge sedan.

Efter att ha lämnat det storslagna torget (Stortorget i Stockholm är ett väldigt litet torg i jämförelse) och påbörjat nedstigningen till underjorden möts besökaren av en filmprojektion på vattenånga föreställande en medeltida marknad. Det fungerar men blir inte så effektfullt som man kan tänka sig att det såg ut på ritbordet. Men ett visst skimmer ger det till entrén, och nu öppnar museet upp sig. Fram träder en mörk miljö med kullerstensgator. Längre bort i lokalen skymtar man olika uppbyggda miljöer; men först en utskällning … En vakt ställer mig framför en bildskärm, där babblar en medeltidsman på polska och låter lagom barsk: ”Go away!” förstår jag alldeles utmärkt och jag tänker, vad uppfriskande! I Polen behöver de inte ägna tid åt att vara till lags och fundera ut hur alla ska känna sig välkomna på museet. Ut och titta på museet och sluta stå och häng framför en skärm!

Sagt och gjort, direkt kommer en av höjdpunkterna på museet, en enkel två meter hög glasskiva där besökaren ser de olika kulturlagren rakt framför näsan: kullerstensgata från 1300-talet, kullerstensgata från 1400-talet, kullerstensgata från 1600-talet. Enkelt och effektfullt visas vilken rik historia den här platsen har. Kullerstensgatorna från medeltiden är på sina ställen exceptionellt välbevarade, som om någon lagt dem igår.

Utställningsarkitekturen kan beskrivas som en blandning mellan en nattklubb och en medeltida kyrkkällare. Ett svart spegeltak som visar sig vara gjort av någon slags mjuk plast får museet att kännas större än vad det är och ger en känsla av svart rymd som reflekterar de arkeologiska artefakterna. Färgerna går i uteslutande svart och orange med mycket koppardetaljer vilka antagligen är en referens till den viktiga handelsplats Kraków var för koppar och som Polen än idag är en stor producent av.

Den gamla hansastaden Kraków, ja för det var visst inte bara Lübeck, Visby och andra kuststäder i Östersjön som var viktiga hansastäder utan hansan täckte in majoriteten av medeltidens viktiga handelsvägar i norra Europa, den medeltida varianten på EU. Rynek Underground visar inte bara Krakóws rika historia utan även dess koppling till de viktigaste handelscentra runt om i det medeltida Europa, från London till Novogorod. De arkeologiska arbeten på torget inleddes sommaren 2005 och skulle pågå i sex månader men förlängdes efter att omfattningen och betydelsen av platsen blev uppenbar. Efter fem år slutfördes utgrävningarna av området under den östra delen av Krakóws huvudtorg och Rynek Underground kunde öppna portarna 2010.

Det är inte bara artefakter och arkeologiska utgrävningar i museet, utan man har även byggt upp olika medeltida miljöer, likt de på Medeltidsmuseet i Stockholm. Här kan man till exempel se en smedja och enkla knuttimrade bostadshus som berättar om livet i staden på medeltiden.

Det finns också mycket teknik på museet: interaktiva stationer, projektioner, filmer och hologram som är bakom glas och därför tyvärr känns en aning platta. Längre bort i museet går man i långa korridorer på en slags glasspång över de medeltida marknadstånden och sist i museet kan man sätta sig ned i olika rum där det visas historiska dokumentärer om Kraków, museet och Polens historia i stort. Mitt i museet i ett avskärmat rum faller det ned dagsljus från torget och där står en modell över det medeltida Kraków. Vilket är ett väldigt medvetet val av plats, för när man tittar upp genom takfönstrena så ser man Mariakyrkans karakteristiska torn, likadant som det ser ut i modellen än idag och man påminns återigen om platsens förflutna och museets självklara plats under Stortorget …

avatar

Text och foto: Olof Löf

OL är frilansande curator och styrelseledamot i Forum för utställare.