HEM  ARKIV  ESSÄER  FORUM  KONTAKT  LITTERATUR  RECENSIONER  REPORTAGE  SYNPUNKTEN  VÄRLDEN

 

Nyhetsbrev #3 2015


Välkommen till årets tredje nummer av UEForum.
Inför sommar och semestertider kommer här ett fullspäckat nummer om utställningar i Sverige och internationellt, recensioner, debatt och essä. Vi bjuder på ett svep från Helsingfors, rapporter från Venedig och Gotland och mycket mer. Ta med UEForum till hängmattan!

Trevlig sommarläsning
önskar redaktionen


SYNPUNKTEN

KATALOGER KRÄVA BRA BILDER
Dåliga bilder vill givetvis ingen ha, och särskilt inte i en utställningskatalog. Den ska ha en grafisk kvalitet av högsta klass, som förmedlar föremål och innehåll korrekt, menar grafikern Stefan Olsson, som blivit besviken av påkostade kataloger med undermåliga bilder, eller i vissa fall, inga bilder alls. Synd när den som köper katalogen inte får det man har rätt att begära, anser han, och visar exempel på både dåligt och bra.



RECENSIONER

FOTO GOTLANDS MUSEUM

SKEPP OCH SKOJ PÅ GOTLANDS MUSEUM
En skojig utställning om båttrafiken till Gotland, sponsrad av Gotlandsbolaget. Utställningen om Gotlandstrafiken är välgjord och kul. Se elefanten som fick åka färja, lär dig och barnen mer om Gotlands historia, fiske och båtliv. Lotta Lagercrantz och William Östberg roas av utställningen men oroas av sponsringen och historieskrivningen. Utställningen blir ett modernt avlatsbrev, konstaterar de.


FOTO ANNIKA JOHANSSON, ALEXANDER REICHSTEIN

HYVÄ HELSINKI SOMMAREN 2015
Vad har Helsingfors att bjuda på sommaren 2015? Kristoffer Soldal har gjort ett svep över några av museerna. En stor utställning om Robert Mapplethorpe på Kiasma, en utställning på Nationalmuseet om Finnskogarna, dvs de som lämnade Finland för mark i Sverige på 1500- och 1600-talen, samt en barnutställning på Päivälehtimuseet om den mångsidige skribenten, redaktören och författaren Zacharias Topelius.


VÄRLDEN

FOTO DIDIER DESCOUENS

TILLFÄLLIG MOSKÉ ALLTFÖR HET
På konstbiennalen i Venedig uppförde Island som sitt bidrag i år en muslimsk moské, tillfälligt inrättad i en nedlagd kristen kyrka, ej i bruk sedan fyrtio år. Detta blottade en konflikt med djupa rötter. Efter bara några veckor var moskén tvungen att stänga, ”av säkerhetsskäl”. Kenneth Hermele var på plats och berättar hur det gick till.



FOTO ATOMBOMBSMUSEET, HIROSHIMA

HETTAN SOM FÖRTÄRDE ALLT
Stefan Bohman har besökt Atombombsmuseet i Hiroshima, som berättar om när bomberna fälldes över Hiroshima och Nagasaki, med efterdyningar under decennier. Varning för starka scener. Men viktiga. Här finns även en delvis annan historieskrivning än den vi får i vanliga fall.


LITTERATUR

PÅ BESÖK I FRAMTIDEN
Vad händer på museerna i framtiden? Den nyutkomna boken Museerna och besökarna 2050 från Riksutställningar tar upp frågan, med texter av 17 författare, samtliga knutna till och kunniga om museernas verksamhet. Aron Ambrosiani har läst boken och hittat en brokig skara frågor. Inte så mycket om hur, men desto mer om varför, konstaterar han, och passar på att rekommendera annan relevant läsning.


REPORTAGE

FOTO ARBETETS MUSEUM

BANG PRR SCHCHCKT – OM LJUD I UTSTÄLLNINGEN
I maj 2015 hölls en konferens om ljud i Norrköping, med utgångspunkt i EU-projektet Work with Sounds, en museiägd databas för akustisk dokumentation. Föredragshållarna gav exempel på dokumentära, konstnärliga och effektskapande ljud. Ingrid Miljand lyssnade och ger en rapport från konferensen.


FOTO ANNELI KARLSSON

OM SEX OCH SJÖMÄN PÅ SJÖHISTORISKA MUSEET
Cecilia Jacobsson besökte Sjöhistoriska museet och utställningen Sex and the Sea, en djupdykning i ämnet sex och sjömanskap av den holländska konstnären Saskia Boddeke, med assistans av sin man, den kände filmaren Peter Greenaway. Fascinerande och suggestivt.


FOTO VIVECA OHLSSON

ESSÄ

KULTUREN I LUND FÅR VÄLKOMMET TILLSKOTT
Margareta Alin, tidigare chef på Lunds kulturhistoriska museum Kulturen ger en skildring av museets historik, där världskulturen alltid haft en framträdande plats i samlingarna och verksamheten. Den nya utställningen Världen på Kulturen är det ben museet länge saknat, skriver hon, entusastisk inför de förändringar hon ser på museet.